Heeeel heel erg lang geleden was er eens… - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van Maartje Hartog - WaarBenJij.nu Heeeel heel erg lang geleden was er eens… - Reisverslag uit Alicedale, Zuid-Afrika van Maartje Hartog - WaarBenJij.nu

Heeeel heel erg lang geleden was er eens…

Blijf op de hoogte en volg Maartje

17 Maart 2015 | Zuid-Afrika, Alicedale

Hahah echt verschrikkelijk, ik probeer elke week een verhaal te schrijven, maar blijkbaar heb ik 5 maart voor het laatste geschreven!! (vandaag is het 17-03) Ik ga mn best doen alles te herinneren, maar waarschijnlijk ga ik toch dingen vergeten.. Sorry daarvoor! Verder heb ik cijfer van de toets binnen! Heb 90% gehaald! Super blij mee dus, al had ik wel een paar domme fouten gemaakt dus ik had makkelijk hoger kunnen hebben.. haha

Vrijdag 6 maart:
We hadden presentaties, wij hadden als onderwerp visual pollution, dus wat je kunt zien en dan als vervuiling ziet. We begonnen met een introductie van het onderwerp en opeens kwam er een pop up! Toen we die probeerde kregen we nog een pop up en iedereen begon dus ook te zeggen waar we op moesten drukken, na nog een aantal pop ups kwam iedereen er dan toch achter dat het onze ijsbreker was.. Want dat was natuurlijk ook visual pollution! Haha onze ijsbreker was zeker geslaagd! :) Na de presentatie zou om 11 uur onze auto’s gebracht worden voor ons weekendje weg, maar om 10 uur werden we gebeld dat, dat misschien niet ging lukken omdat ze niet genoeg mensen hadden! Wij waren het hier natuurlijk niet mee eens en gelukkig kwamen de auto’s er dan om half 12. Toen konden we op pad! Ik had een auto gehuurd omdat ik de op een na oudste ben en de oudste is een Duits meisje maar blijkbaar is een auto huren duurder voor Duitsers! Haha We gingen op pad naar Graaff Reinet, opzich is er in Graaff Reinet niet zoveel te doen, maar net buiten Graaff Reinet heb je de Valley of Desilation en een national park. We kwamen daar eind van de middag aan dus wilde eerst inchecken en even naar de supermarkt. We hadden echt een super leuke accommodatie, ons huisje was roze!! Toen gingen we meteen naar de Valley of Desilation, we hadden gehoord dat we ongeveer 80 rand (ongeveer 7 euro) entree moesten betalen, maar één iemand van ons heeft een visum en zij zei dus dat iedereen een visum had en liet alleen de hare zien dus we konden voor 30 rand pp naar binnen! Super chill dus. Eenmaal bij het viewpoint van de Valley of Desilation, was het echt super mooi!! (De foto’s staan al een poosje op fb) en daarna hebben we nog even rond gereden in Camdeboo National Park. ’s Avonds lekker uiteten gegaan en daarna nog gekletst.

Zaterdag 7 maart:
We zouden weer gaan rijden, naar Mountain Zebra National Park, dat is in de buurt van Cradock. We kwamen daar rond half 11 aan en toen hadden we meteen een cave painting tour (grot schilderingen) het begon wel grappig omdat we in een open safari auto gingen! Dat was wel heel leuk en we zagen ook al een deel van het park toen we naar de schilderingen reden. Eenmaal op het punt aangekomen dat we moesten gaan lopen, pakte de gids een geweer mee, want je weet maar nooit… Gelukkig had de man het nog nooit gebruikt. Eenmaal bij de schildering aangekomen dachten we volgens mij allemaal: Dit meen je niet, hebben we hier serieus voor betaald! Haha, het stelde dus echt helemaal niks voor! Na de tour konden we zelf door het park rijden, echt super leuk en ook veel foto’s gemaakt! (staan op fb) Rond half 6 wilde vier van de zeven naar huis omdat er een feestje was, maar ik en Sarah (Duitse meisje) wilde eigenlijk nog wel een dagje blijven dus hadden we een bed and breakfast geboekt en dat was echt super chill. Het was luxe en we hadden ons eigen plekje. ’s Avonds hadden we eigenlijk helemaal geen honger, dus zijn we bij de KFC gaan eten! Op de weg terug naar onze accommodatie stormde het behoorlijk, dus we hadden besloten om op zoek te gaan naar mooie foto’s! Wij dus door Cradock rijden en opzoek naar het ‘einde’ van de stad haha. Het was heel grappig en uiteindelijk hadden we het dan ook gevonden. Daar wat foto’s gemaakt, maar eigenlijk waren we nog niet tevreden dus toen zijn we een stuk naar de open weg gereden en hebben we daar aan de kant van de weg geparkeerd.

Zondag 8 maart:
Sarah en ik wilde een hike gaan doen in het Mountain Zebra National Park, dus we hadden om half 8 ontbijt (was heerlijk!). Het was best een zware hike achteraf want we moesten behoorlijk veel klimmen en klauteren en we liepen pal in de zon. Maar het was wel hartstikke leuk en mooi! Na de hike hebben we nog even rondgereden en op een gegeven moment zagen we drie jackals weg rennen van een bepaalde plek en toen we gingen kijken bleek er dus een karkas te liggen! (en die stonk behoooorlijk….!) Maar we wilde nog even wachten want voor hetzelfde geld zouden de jackals weer terug komen.. Helaas gebeurde dat natuurlijk niet! Daarna zijn we naar huis gereden en ’s avonds moest ik nog wat huiswerk maken!

Maandag 9 maart:
’s Ochtends hadden we PBL en ’s middags gingen we naar een Taxidermy (een plek waar dieren worden opgezet). Dat was hier in de buurt en omdat er veel hunting farms hier zijn (mensen die voor de lol/sport dieren gaan neerschieten) worden de hoofden of hele dieren opgezet en naar die mensen opgestuurd als trofee. Het stonk er echt behooorlijk! Maar het was wel leuk om te zien hoe ze dat precies doen. In de vrije tijd zijn we bezig geweest met de module opdracht.

Dinsdag 10 maart:
’s Ochtends hadden we een bushwalk (wandeling door het ‘wild’) met onze docent. Dat was echt heel leuk, we hebben van alles gehoord over de flora en fauna op die plek en we waren ook super dichtbij een Eland voordat die ons door had! (we hadden geluk met de winddirectie!) En ’s middags zijn we weer met de module opdracht bezig geweest.

Woensdag 11 maart:
Deze dag waren we vrij en zijn we naar het zwembad geweest. Eventjes lekker uitrusten. Verder met de module opdracht bezig geweest.

Donderdag 12 maart:
Hadden we een assessment drive van mensen die hun level 1 guiding willen halen! Dat was super leuk, we hadden ’s ochtends een drive van een paar uur en ’s middags weer! :) Toen hebben we heel veel dieren gespot! Zoals nijlpaard, neushoorns, giraffe en nog veel meer, maar die waren het leukste omdat we die nog niet in het wild hadden gezien! :) Wisten jullie trouwens dat hier twee soorten neushoorns zijn, eentje is de witte en de andere zwarte. De witte neushoorn leeft over het algemeen in het gras en heeft daardoor een lager hoofd en is groter. De zwarte neushoorn leeft tussen de bosjes en eet blaadjes dus zijn hoofd zit hoger en is kleiner omdat hij zich dan beter kan bewegen. Het was echt super leuk omdat we eigenlijk de hele tijd aan het zoeken waren naar neushoorns en op het moment dat we opgaven zag ik de witte neushoorns! Echt heel leuk met een kalfje en toen we onderweg waren naar de poort zagen we de zwarte neushoorn ook met een kalfje! Dat was echt super schattig want dat kalfje was een of twee weken oud en die speelde met het zand, heel schattig!

Vrijdag 13 maart:
We hadden twee lessen, eerst ecology en daarna een workshop botany, de opdracht is 10 bomen identificeren… Toen gingen we op kikkerjacht! We moesten namelijk kikkers identificeren! Het was best wel lastig om kikkers te vinden op de golfcourse en toen kwam een man met een karretje en hij kon ons wel verder brengen zodat we meer kans op kikkers hadden, daar zeiden we natuurlijk geen nee tegen, er konden maar 2 mensen voorin en ik kon achterop staan! YEEEEH, eenmaal daar konden we niet bij het water komen, maar ik wist dat iets verderop een brug was waar wat water onder stond, dus daar zouden misschien kikker zijn. Wij daarheen gelopen, komen we een hele secte van sprinkhanen tegen die met elkaar seks hadden, niet 1 maar nee we zagen er echt 20 paren ofzo!:O Eenmaal bij het water aangekomen, proberen we daar wat te vissen met het netje, zonder resultaat natuurlijk, komen er allemala jongetjes aan van de township, ze lachen ons uit en roepen visje visje, dus wij leggen ze uit dat we niet naar vissen zoeken maar naar kikkers! En of ze ons wouden helpen, dat wilde ze natuurlijk wel, dus zij aan de slag met de schepnetjes. Na een poos proberen, nog niks gevangen zegt er eentje dat dichterbij de township wel kikkers te vinden zijn! Super dus wij achter hun aan, eenmaal aangekomen bij de plas, hebben we er niet al te veel vertrouwen meer in, maar na een poosje hebben ze twee kikkers gevangen! Dus ik ga kijken, maar ik zie in eerste instantie niks in het netje! Na goed kijken blijken er twee kikkertjes van 1cm groot in te zitten! Later hadden ze nog een kikkertje gevangen, 2cm deze keer! haha

Zaterdag 14 maart:
Het zou een bijzondere dag worden! Namelijk Skydive!! Echt super spannend maar ik had er wel echt super veel zin in! We hadden om 11 uur gereserveerd maar eenmaal daar bleek dat alles gigantisch was uitgelopen we waren pas rond 2 uur aan de beurt zeiden ze! Nou op zijn Afrikaans bleek later wel want ik sprong als eerste samen met Nevill en we waren pas om half 4 aan de beurt! Maar het was echt SUPER gaaf!:) (de foto’s staan al op fb) ik heb ook een filmpje en ik moest huilen van het lachen, zo grappig ziet het er uit! Al het vel op mijn gezicht rimpelde haha! Na de dive ben ik met Lisette en Sarah naar Hogsback gegaan, dat is een hele andere ‘wereld’. Echt het is een heel raar idee dat je nog steeds in Zuid-Afrika bent want dat zou je dus echt niet denken. Het gebied staat bekend om het bos met watervallen, het lijkt wel een soort regenwoud! We kwamen best wel laat aan, dus we wilde meteen een hike doen maar het bleek al snel dat het snel donker werd dus zijn we halverwege weer terug gegaan. Maar op de terug weg wel een kikker gevonden! Super handig want die hadden we nodig voor onze kikker opdracht!

Zondag 15 maart:
Hebben we alsnog geprobeerd de hike te doen die we de avond daarvoor zouden doen, het was echt mooi daar, hadden 2 verschillende watervallen gezien. Daarna gingen we ontbijten en daarna naar de ‘bathtub’, dat was vlakbij ons hostel en eerlijk gezegd weet ik niet precies waarom die daar staat, maar er komt dus echt water uit! Daarna hadden we een route gekregen van 1,5 uur dus dachten, oh dan doen we dat wel. Het eerste stuk was echt super mooi midden in het bos met kleine water stroompjes etc., het was soms wel lastig waar we precies heen moesten want de kaart die we gekregen hadden, was zelf gemaakt dus niet heel adequaat… Halverwege nog een kikker gevonden! JOEPIE :) haha! Ondertussen dachten we dat we verkeerd waren gelopen want we dachten dat we ergens links moesten voor een waterval maar dat weggetje kwam maar niet.. Uiteindelijk kwamen we de weg toch tegen! Haaha ze zeiden dat het een ‘easy’ trial was… maar dat viel nogal tegen! Haha eenmaal bij de waterval aangekomen viel die ook nog een dik tegen! We stonden namelijk bovenop de waterval dus eigenlijk konden we de hele waterval niet zien! Haha toen weer terug gelopen naar onze auto, dat was ook best wel een stuk en ook een redelijk stuk door de zon. Toen wilde we nog naar de ‘beroemdste’ waterval, de Madonna and Child Waterfalls. Dat was echt een mooie waterval! (foto’s volgen nog). Daarna zijn we naar huis gereden.

Maandag 16 maart:
Eerst les in Marine, toen in Conservation en na de lunch PBL. Verder met school bezig geweest.

Dinsdag 17 maart:
Vanochtend workshop arthropods (insecten en dergelijke) en na de lunch PBL, verder tussendoor bezig geweest met plannen van aankomende vrije dagen (woensdagmiddag tot en met zondag!!!) en met school. Verder is er een feestje aan de gang nu, dus daar ga ik nu nog eventjes kijken! :) En dan zal er in mijn volgende verslag staan wat ik allemaal heb meegemaakt in mijn vrije dagen! :)

Hele dikke kus en knuffels vanuit het (vandaag koude) Zuid-Afrika

• 17 Maart 2015 - 21:14

Evita:

Super leuke verhalen weer!
    Leuk zo'n roze huis! En fijn dat je een kikker had gevonden haha :p
    Geniet van je vrije dagen :)
    dikke kussen!

• 17 Maart 2015 - 22:13

Mariezusje:

HAHAHAHAHAHA, ik krijg een email binnen:
    'heel heeeeeel lang geleden was er eens....'

En ik denk: wat is dit nu weer? Ik denk: een mailtje met een herinnering van vroeger oid, haha. IS HET EEN REISVERSLAG. SURPRISE!!! :P

Leuk die pop-up, echt een praktijk les dus. hahaha geinig zeg :P

WAT BELACHELIJK DAT HET VOOR DUITSERS DUURDER IS: DISCRIMINATIE!!!!

en daarna nog gekletst.... klinkt als; en daarna naar bed gegaan.... :P (Evita leest het vast niet nog een keer, maar klinkt toch wel bekend in de oren, hahaha)

En hebben we de auto aan de kant van de weg gezet, daar in slaap gevallen en werden de volgende ochtend wakker met wild haar, vanwege de storm. ;) hahaha, er was eens....

Wat een luxe, zomaar even een bed en breakfast. En storm? Wat is nu eigenlijk de storm?? net zo erg als in NL? Onweer wind en regen? Of heftiger? Wat kan ik me daarbij voorstellen?

Een karkas.... duss??? wat is dat..... ja ik heb het opgezocht, ik had al zo'n vermoeden dat een een 'beest' was ofzo, maar dood. HAHA. En Jackals, klinkt als een jack russel en hond. en ik had gelijk: een wilde hond. (ps we zijn bij 8 maart, gefeliciteerd met Evita)

Die opgezette dieren... Heb je echt gezien hoe ze dat doen? Of werd dit uitgelegd?

Wat worden we toch wijs van deze verhalen... Waarschijnlijk zit ik donderdagavond die toets te maken en denk ik bij een vraag: de witte en zwarte neushoorn, laag hoofd, groot.... of baboom met blauwe ballen.... wordt nog wat! :P

Oke. Nu snap ik Evita haar reactie en ik lig hier slap van het lachen. xD De kikker.... Doet me denken aan de pad in Kroatië, weet je nog? En nog even terug over skydive...... ik kan niet wachten!! (jij blijkbaar wel, pff wat een geduld moet je toch hebben in die cultuur) Kan je dat filmpje nog ergens online zetten? Youtube of een andere site? Ben erg benieuwd!!

oioioi, die mensen daar beloven wel een boel he, maar nakomen? homaaaaar.... beloof jij die mensen maar dat ik sneeuw meeneem naar zuid afrika. ;) dan krijgen ze een zakje water! PFFFF

OKE. PLANNING VOOR WOENSDAG AVOND, SKYPEN MET JE ZUS. (op de een of andere manier, er moet een manier zijn)

KUSKUSKUSKUSKUSKUS TOT SPREEEEEEKS!! <3

• 18 Maart 2015 - 19:43

Martjedenhartog:

Lieve Maartje zopas je reisverhaal gelezen en gedacht ,,wat heb je daar een mooie tijd""
    en dat leren valt ook best mee met die vrije dagen tussendoor

Vanmorgen je mooie kaart ontvangen leuk hoor zo,n verrassing bij de post.
    Al die dieren in het echt zien lijkt mij geweldig het word vast een mooi fotoboek.

Ellie logeert nu een paar dagen bij ons morgen weer bij Marjo en Cock en daarna gaan ze een
    week skien en dan gaan Wilma en Henk Holtmanns ook mee.
    Carla kan geen vrij krijgen van haar werk

Zo nu weet je weer wat nieuws van ons

Fijne dagen nog Maartje en tot mail

Llefs van Opa en Oma.