Travelling on my own. - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van Maartje Hartog - WaarBenJij.nu Travelling on my own. - Reisverslag uit Oost-Londen, Zuid-Afrika van Maartje Hartog - WaarBenJij.nu

Travelling on my own.

Blijf op de hoogte en volg Maartje

22 April 2015 | Zuid-Afrika, Oost-Londen

Zaterdag 11 april:
Was ik nog in Port Elizabeth, ’s ochtends had ik mijn verhaal geschreven en daarna ben ik bezig geweest met mijn scriptie. Daarna ben ik gaan wandelen langs de kust en kwam bij een winkel pleintje uit (ben de naam vergeten…) daar rond gekeken en daarna ben ik terug gelopen en ben nog even naar het strand geweest en daar lekker gelezen. ’s Avonds was ik van plan weer naar het pleintje te gaan want daar hebben ze fontein shows, maar ik was gezellig met wat mensen aan het praten in de backpackers en ik kon daar ’s avonds ook niet alleen naartoe lopen, dus dan had ik een taxi moeten nemen, en daar had ik eigenlijk ook geen zin in.

Zondag 12 april:
Onderweg naar Port St Johns! ’s Ochtends om kwart voor 7 vertrekken met de BazBus en dan naar Mthatha en vanaf daar de shuttle van het hostel naar het hostel toe. We waren uiteindelijk om 15:00 in Mthatha, een halfuur te laat en toen kwam ik erachter dat mijn shuttle was vertrokken zonder mij! :O Het hostel zei dat ik een taxi kon nemen, daar had ik natuurlijk geen zin in want dat zou mij alleen maar meer geld kosten. Dus toen besloot ik om maar naar Coffee bay te gaan, want die shuttle stond er namelijk wel nog. We moesten eerst nog wachten op meer mensen en daarna op weg. De rit naar Coffee Bay was aardig goed, behalve dan de onverwachte stops die we moesten maken omdat er koeien, paarden, schapen, honden of geiten over de weg liepen/stil stonden! Het hostel heette Coffee Shack, was een gezellig hostel met meerdere jongeren, we hadden geluk want zondag was gratis dinner! :) ’s Avonds nog gezellig een drankje gedaan met iedereen.

Maandag 13 april:
Heb ik een hike tour gedaan, was een lange wandeling, waarbij we op en af liepen over heuvels. We zouden naar een vleermuizengrot gaan, naar een natuurlijke jacuzzi en je kon cliff jumping doen in de zee en in de rivier. De wandeling zelf was al erg mooi, veel mooie uitzichten! Toen de vleermuizengrot, dat was best apart, want we konden iets dieper de grot in lopen en toen gingen alle vleermuizen vliegen! Ze vlogen echt 2 cm voor je gezicht en benen langs! Dat was dus wel een beetje eng. De jacuzzi stelde niet zoveel voor, daar konden we ook 2min ofzo in zitten. Daarna de cliff jump, dat was leuk! :) Het was ook best wel hoog en als je in het water was, moest je goed timen wanneer je zou zwemmen want het heeft geen zin om te zwemmen tegen de stroming in. Toen klimmen en klauteren (letterlijk) naar boven, eenmaal daar moesten we over een stuk lopen waar je aan beide kanten naar beneden kon vallen! Zo’n 20 meter! Dat was een eng stukje.. Eenmaal boven moesten we wachten op wat andere, en wat zagen we toen in de zee zwemmen; dolfijnen! Echt super leuk! :) Ik had ze nog helemaal niet gezien in SA dus ik was super blij. Ze waren opzich wel ver weg maar je kon ze wel goed zien. Toen moesten we weer een stuk teruglopen en toen konden we de cliff jump doen in de rivier, die was nog iets hoger en ook heel leuk. We zagen daar ook twee water monitoren die zwommen in de rivier. Toen hadden we lunch, dat was goed geregeld, ze hadden broodjes met kaas geroosterd boven het vuur, lekkere tosti dus! Toen moesten we weer terug lopen een heuvel op en daar zagen we een schaap lammeren! :) Eenmaal terug bij de Coffee Shack ben ik nog even naar het strand gegaan, lekker boekje gelezen. ’s Avonds met wat andere nog wat na gedronken.

Dinsdag 14 april:
Om 11 uur zou de shuttle vertrekken en zou ik richting Durban vertrekken. Met de shuttle terug naar Mthatha en vanaf daar opstappen op de Bazbus, we kwamen om 12:30 aan in Mthatha en helaas had de Bazbus vertraging dus vertrokken we daar pas om 15:30. ’s Avonds rond 11 uur kwam ik aan in Durban bij de Happy Hippo, daar zou ik 6 nachten verblijven. Ben maar meteen naar bed gegaan toen ik aankwam.

Woensdag 15 april:
’s Ochtends ben ik naar de supermarkt gegaan en kwam al snel het strand tegen, dus daar even een poosje zitten lezen. Eenmaal terug bij het hostel heb ik gevraagd naar de duikopties van Calypso want ik had een email gestuurd maar daar nooit een reactie op gekregen, ik kreeg te horen waar de winkel zat dus daar ben ik ’s middags naartoe gegaan. Natuurlijk kwam ik daar aan toen daar net Load Shedding was, dus eigenlijk konden ze niet echt iets voor me regelen, ze hebben mijn duiken wel op het rooster gezet maar ik moest de volgende ochtend weer terug komen. Toen nog maar even op het strand gezeten en ’s avonds lekker salade gemaakt! :)

Donderdag 16 april:
’s ochtends dus naar de duikwinkel, daar kon ik betalen en ze zouden de theorie opsturen, daar had ik de hele dag voor om dat te gaan leren want op vrijdag kon ik beginnen met duiken! :) Er was iemand op de kamer en die had zijn duikboek + dvd laten liggen, dus die heb ik mooi gebruikt om te leren! Hele dag filmpjes kijken haha.

Vrijdag 17 april:
Eerste duik! Super leuk, we gingen duiken in het aquarium, daar zitten allemaal vissen, dus is veel leuker dan bij andere organisaties waar je meestal je eerste duiken in het zwembad doet! Ik dook samen met iemand anders die ook de cursus wou doen, maar hij was behoorlijk zenuwachtig. In het water moesten we een aantal skills doen, bijvoorbeeld je ademstuk uit je mond halen, naar achteren gooien en m weer pakken en in je mond stoppen. Of je masker vol lopen met water en dan onderwater weer leeg krijgen. Verder nog wat theorie doorgenomen en daarna nog naar het strand geweest.

Zaterdag 18 april:
Duiken vanaf het strand in de zee! :) Zeewater is ongeveer 24 graden super warm dus! Helaas konden we onderwater niet heel ver kijken, maar wel wat leuke vissen, zee-egels etc. gezien!:) We moesten ook weer skills doen, met compas zwemmen, bcd (dat is je vest) uitrekken en weer aantrekken, gewichten laten vallen etc. ’s middags mocht ik nog een duik doen in het aquarium, toen hadden we wat meer tijd om rond te zwemmen en toen kwam ik erachter dat er zelfs haaien in zwommen!! (geen vlees eters natuurlijk) Verder had mijn instructeur nog een grapje uitgehaald, ik moest namelijk mijn masker afzetten en dan een aantal meter achter haar aan zwemmen, toen moest ik mijn masker weer opzetten en toen ik het water eruit had keek ik om me heen en zag ik een raam met allemaal mensen erachter!! Die mensen snapte er natuurlijk niks van dat ik daar had gezwommen zonder masker en dan vervolgens mijn masker weer opzet en dan het water er makkelijk uit krijg! Super grappig. Daarna had ik de toets, ik had 47 van de 50 punten! :)

Zondag 19 april:
Mijn laatste duik, eigenlijk zouden we met een boot de zee op gaan, maar de boot was kapot dus dat kon helaas niet. Dus moesten we ergens naartoe rijden waar we konden duiken. Daar hadden we twee duiken, de eerste duik was naar een gezonken boot, daar konden we onze naam in krassen en daarna gingen we naar een diepte van 12meter, echt dan zie je helemaal niks meer! Na een pauze van een halfuur gingen we weer duiken en toen gingen we naar een diepte van 18 meter! Daar konden we alleen iets zien door de zaklampen, het water was daar een stuk kouder, 19 graden maar het was wel mooi, met de zaklamp scheen de instructeur op een wand. Toen was ik klaar en had ik mijn cursus afgerond! :) Super blij maar toch ook wel jammer dat ik voorlopig niet meer kan duiken.

Maandag 20 april:
Eigenlijk zou ik vandaag vertrekken richting Coffee Bay, maar omdat ik daar al geweest was zou ik daar niet nog een keer naartoe gaan. Ik twijfelde waar ik dan naartoe zou gaan of dat ik nog een dagje zou blijven, Mandy een Belgisch meisje was namelijk jarig. Last minute had ik dan toch besloten om nog een nacht bij te boeken bij de Happy Hippo. ’s Ochtends lekker uitgeslapen en daarna wat zaken geregeld op de laptop. ’s Middags lekker naar het strand geweest en ’s avonds hadden we een lekker birthday dinner voor Mandy! Daarna gezellig drankjes gedaan.

Dinsdag 21 april:
Met de BasBuz naar East London! Kwart voor 7 de bus en dan was de planning hier 6 uur aankomen. ’s Ochtends nog een lekker ontbijtje van Entienne, op het dak genietend van de zonsopgang. Aan het begin ging alles volgens plan, maar in Mthatha vertraging opgelopen omdat we van bus moesten wisselen. Vervolgens een aantal road blocks gehad, dus nog meer vertraging. In East London aangekomen om 7 uur. Helemaal uitgeput, dus lekker op tijd naar bed.

Woensdag 22 april:
Dat is het nu, ik ben even naar de supermarkt geweest, ben met mijn scriptie bezig geweest, inmiddels 58 enquêtes binnen, maar moet er 100 dus nog even wachten! Gelukkig kan ik alles doen met een uitzicht over zee! Nu verhaaltje typen en vanmiddag nog even genieten van het strand!

Morgen ga ik naar Port Elizabeth reizen en vrijdag naar Kaapstad en daar zie ik dan papa, mama en Mariëlle!! :D Super veel zin in.

Dikke knuffel vanuit het warme East London!

  • 22 April 2015 - 15:38

    Zusje Die Je Bijna Kan Knuffelen:

    ZUSSSS,

    NOG TWEE NACHTJES!!!! <3

    Oke, ik dacht dat Zuid Afrikanen altijd te laat waren? Maar wegrijden zonder jou, dat is wel een beetje typisch Nederlands, hahaha. Gelukkig heb je het goed opgelost.

    Hoezo vergeet iemand zijn duikboek en DVD? En waarom koopt iemand dat? Heb je er veel aan gehad? En nog meer geleerd dan alleen de gebaren die je mij liet zien op skype?
    Nu snap ik je verhaal pas van dat masker dat de mensen keken. Maar het was dus geen oefening? Deed je wel je ogen open toen je zonder masker zwom?? Deed dat geen zeer (al denk ik dat je ze dicht had).
    Goed van die punten ja, slimmerd! Heb je je cijfer al terug van de laatste toets??

    Die diepte in duiken, lijkt me toch wel een beetje griezelig.... En wat als je je zaklamp laat vallen, hahaha!

    Toevoeging zondag: té lang, maar erg gezellig geskypet met moeders, vaders en zusjelief.
    Toevoeging maandag: Even geskypet met Xemm die zat te chillen in de zon op het terras van: 'De heren van de Rechter'.

    Nou zus. Geniet vandaag nog even volop, hier is het inmiddels weer bewolkt, geen lol aan dus! Goede reis morgen en vooral overmorgen, want dat gaat een hel worden toch? Maar wel met een goed vooruitzicht...... HAHAHAHAHAAAAAA IK HEB ER ZIN IN!!!!!!!



    KUUUUUUUUUUSSSSSS, <3

  • 22 April 2015 - 21:48

    Lida:

    Hoi Maartje,

    Wat een verhalen, ik ben benieuwd naar de foto's !
    Hier zijn we druk met de voorbereidingen. Koffers inpakken
    boodschappen doen voor jouw enz.
    Sterkte vrijdag in de bus ik ben benieuwd wie het eerste in het hotel is.

    xx mams

  • 28 April 2015 - 18:51

    Matje Den Hartog:

    Hallo Maartje hoe is het nu met jou en je pa en ma en zus
    Ik denk van heel gezellig en nu gaan jullie genieten van de mooie natuur
    en van elkaar.
    Kors en Lida en Mariëlle en Maartje veel plezier en genieten daar.
    wat zal de tijd snel gaan voor jullie 14 dagen zo om.
    Lieve groetjes van o pa en o ma uit het Gein.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Actief sinds 21 Maart 2011
Verslag gelezen: 197
Totaal aantal bezoekers 14602

Voorgaande reizen:

08 Mei 2015 - 09 November 2015

Australië

07 Februari 2015 - 07 Mei 2015

Zuid-Afrika

18 Maart 2011 - 16 Juni 2011

Stage Aruba!

Landen bezocht: