Eerste weekjes Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Maartje Hartog - WaarBenJij.nu Eerste weekjes Sydney! - Reisverslag uit Sydney, Australië van Maartje Hartog - WaarBenJij.nu

Eerste weekjes Sydney!

Blijf op de hoogte en volg Maartje

31 Mei 2015 | Australië, Sydney

Je gelooft het vast niet, maar hier is dan toch weer een verhaaltje van mij! Ongelofelijk dat ik hier alweer meer dan drie weken ben! Zo voelt het namelijk absoluut niet!

7 mei vloog ik van Johannesburg naar Sydney, zoals je in mijn laatste verslag van Zuid-Afrika hebt kunnen lezen. In het vliegtuig waren drie stoelen, 4 stoelen in het midden en dan weer 3 stoelen. Ik zat in het midden maar dan wel in het gangpad, en in het midden bij het andere gangpad zat ook en meneer maar tussen ons in zat dus niemand! JOEPIE wat een luxe weer! De meneer was heel aardig, hij kwam oorspronkelijk uit Zuid-Afrika maar woont nu in Nieuw-Zeeland, hij was even naar ZA gegaan omdat zijn moeder ziek was. Toen ik ging proberen te slapen, mocht ik van de meneer beide lege stoelen gebruiken! Ik kon dus lekker liggen op drie stoelen! :) Verder nog wat filmpjes gekeken en de vlucht was dan eigenlijk ook super snel voorbij! Toch wel een beetje zenuwachtig aangekomen want ja, nieuw land, helemaal alleen en na al die afleveringen border security, je weet natuurlijk maar nooit. Daarbij was het met mijn visum ook niet allemaal van een leie dakje gegaan en kon ik nauwelijks lopen vanwege mn pootje (lees vorig verslag). Uiteindelijk viel het allemaal dik mee! Ik kon overal zo doorlopen, alleen een lange rij bij de paspoort controle maar verder verliep alles heel snel! Toen opzoek naar de shuttle die mij naar het hostel zou brengen, ergens toch wel iemand verwacht die met een bordje Maartje den Hartog zou staan, maar helaas bleek dit niet zo te zijn. Dus ik even mijn papieren door gekeken en blijkbaar was er een meetingpoint waar ik naartoe moest. Eenmaal daar zaten er nog meer mensen maar die moesten allemaal met een andere shuttle. Ongeveer een kwartier later kwam mijn shuttle eraan en onderweg naar het hostel! :) Eenmaal bij het hostel aangekomen, dat even allemaal bekeken maar uiteindelijk wel lekker op tijd naar bed gegaan.

Zaterdag 9 mei
Het was lekker weer, dus lekker naar het strand! :) Mijn hostel (wake up voor degene die het willen opzoeken) zat vlak naast het centraal station dus met de trein naar Bondi Junction en vanaf daar de jongens met een surfbord volgen! Haha zo wist ik precies welke bus ik moest hebben! Lekker zonnen en genieten van het strand, want stiekem had ik toch een beetje heimwee naar ZA, het lekkere weer, de aardige mensen en de mooie blauwe zee. ’s Avonds had ik afgesproken met Nadja (de vriendin van Mariëlle voor degene die dit niet weten) om te gaan stappen! :) Twee huisgenootjes van haar zijn ook gekomen, was heel gezellig! :)

Zondag 10 mei
Weer lekker naar het strand gegaan en ’s avonds had ik afgesproken om met Nadja en haar ouders lekker uit eten te gaan. :)

Maandag 11 mei
Zou een saai regel dagje worden. Via Killroy travel had ik een aankomstpakketje gekocht en daar zaten allerlei dingen incl. bij. Bij Travel up (dat zat in het hostel) kreeg ik daar allerlei informatie om te gaan werken. Tax number aanvragen, bank account, werk zoeken, verzekering, sim kaart met van alles hebben ze me geholpen. Daarna wou ik eigenlijk mee doen met een stadstour die gratis door het hostel werd aangeboden, maar helaas was ik daarvoor te laat terug, dus toen heb ik maar gevraagd welk rondje zij lopen en ben ik lekker zelf gaan lopen! :) Eerst naar Darling Harbour, dat is de oude haven van Sydney maar nu zijn daar allemaal restaurantjes, veerboten en uitgaansgelegenheden. Elke zaterdagavond is er een vuurwerkshow die 17.000 Australian dollar kost (dat heb ik gehoord..) Bij darling harbour lekker gezeten en lonely planet gelezen wat ik verder nog meer moest bekijken dat ik onderweg tegen zou komen. Dus ik iets omgelopen om naar nog een mooi uitkijkpunt te gaan. Vervolgens natuurlijk naar Operah house en Sydney harbour bridge! Even wat leuke selfies gemaakt en opsturen naar de familie! :) Vervolgens naar Botany gardens, daar even lekker liggen en lezen en daarna weer terug naar het hostel. ’s Avonds had ik afgesproken om naar Nadja en haar huisgenoten te gaan om daar lekker te eten.

Dinsdag 12 mei
Om hier in de horeca te werken moet je hier een cursus volgen over alcohol gebruik. Echt een super saaie cursus van half 9 tot 4 uur! Gelukkig wel wat pauzes gehad want anders was het helemaal onmogelijk geweest!

Woensdag 13 mei
Op zoek naar een vaste woning! Super fijn want een hostel is wel erg gezellig, daarbij was het midden in het centrum, maar toch is slapen met 6 mensen op 1 kamer niet heel chill, vooral omdat mensen allemaal op verschillende naar bed gaan en uit bed gaan. Ik heb twee kamers bekeken en daarna meteen besloten om te gaan voor 461 Cleveland street, Surry Hills (voor degene die het via google maps, street view willen bekijken, het is het blauwe huis en ik slaap links boven op de 2e verdieping! Jaja, elke keer 4 trappen omhoog!)

Donderdag 14 mei
’s Ochtends ben ik weer naar de botanische tuinen gegaan om daar lekker in de zon te chillen! En ’s middags intrekken in mn nieuwe stulpje! Ik heb een gedeelde kamer met een Duits meisje Julia en een Amerikaans meisje Shannon, Shannon vertrok alweer op zaterdag en Julia had afgesproken met een ander huisgenootje (Nederlandse Anne) om van kamer te wisselen voor een week omdat haar vriend haar op kwam zoeken (die heeft namelijk een kamer voor haar alleen). Anne was alleen niet thuis, die was in Melbourne haar vader bezoeken. Julia en Shannon hadden me mee gevraagd om uit te gaan en ik had er eigenlijk niet zoveel zin in maar dacht laat ik een goede indruk maken en toch maar mee gaan! Eerst naar een kroegje geweest waar ‘alles’ 3 dollar koste, lekker goedkoop dus maar de kroeg zelf zag er niet uit. Daarna zijn we naar Ivy gegaan, dat is een super de luxe club, er is zelfs een terras met een zwembad!

Vrijdag 15 mei
Hele dag druk met scriptie! ’s Avonds kwam Anne thuis vanuit Melbourne, ik heb haar toen niet echt gesproken maar haar vader zou het weekend in Sydney zijn. Omdat Julia haar vriend er was kwam Anne bij mij op de kamer dus gezellig met haar kletsen! :)

Zaterdag 16 mei
Hele dag druk met scriptie!

Zondag 17 mei
Happy Birthday to Mariëlle!! Joepie alweer 22 jaartjes oud! Na de felicitatie alweer tijd voor…. Je raad het misschien wel, scriptiee!

Maandag 18 mei
Weer een regeldagje! Naar het postkantoor om de huur te betalen! (Ja, super raar maar ik heb een kaartje dat ik aan het postkantoor laat zien en dan geef ik contant hoeveel ik wil betalen!) Daarna moest ik mijn pasje van de cursus aanvragen, naar het hostel om post op te halen, naar verzekeringskantoor en weer terug naar huis! Verder even bezig geweest met school. Ook was ik super blij met mama, Ylse en Marco want die hebben me echt super goed geholpen met mijn scriptie! Die hebben m met heel veel moeite ingeleverd in Leeuwarden! :) Nogmaals bedankt lieve familie! ’s Avonds hadden Julia en haar vriend Jan mij uitgenodigd om mee te gaan een ijsje halen bij Messina. Dat is een heel bekende ijsketen hier in Sydney en iedereen zegt dat het het beste ijs ter wereld heeft! Dat moest ik natuurlijk wel even uitproberen. Ze hebben allemaal verschillende soorten ijs, het doet mij wel denken aan min12. Al hebben ze bij Messina echt rare smaken die (dat ik weet) nergens anders bestaan. Zo heb ik laatst (ik ben er nu 2x geweest) de smaak: yoghurt ijs met chocolate cookie en chocolade stukjes. Dat was echt heel lekker.

Dinsdag 19 mei
Ik had afgesproken om met papa en mama te skypen, dat was wel weer even gezellig! Verder hele dag even niks, lekker boek lezen en bijkomen van stomme scriptie!

Woensdag 20 mei
CV weer even up to date gemaakt,want die moesten natuurlijk de deur uit. Verder lekker boekje lezen.
Donderdag 21 mei
Eerst wilde ik even nuttig doen dus heb foto’s en kaartjes opgehangen aan de muur. Verder had ik afgesproken met mezelf nog één dagje niksen en dan daarna volop opzoek naar werk!

Vrijdag 22 mei
Even lekker geskypt met Marco, Ylse en Xemm, konden ze eindelijk alle souvenirtjes open maken! Dat vond Xemm vooral wel erg leuk! :) Daarna heb ik een aantal cv’s geprint en ben ze daarna gaan uidelen bij restaurantjes in de buurt van mijn huis.

Zaterdag 23 mei
Ik had met Anne afgesproken om te gaan shoppen maar uiteindelijk hadden we eigenlijk helemaal geen zin. Het was echt super lekker weer dus ik was lekker geïnstalleerd op het balkon met mijn boekje. Anne moest nog wat wasjes draaien en ’s middags hadden we afgesproken met twee Spaanse vriendinnen van Anne om wat te drinken en te lunchen. We hadden lekker geluncht in Darling Harbour. ’s Avonds zouden we lekker gaan stappen (ik ben even de naam vergeten) vlakbij in Surry Hills. In ons huis woont ook een Belgisch koppel, met hun deel ik het balkon dus met hen maak ik geregeld een praatje, we hadden hun ook gevraagd om mee te gaan stappen. Het was echt een gezellige avond en het grootste voordeel van het stappen hier is dat je om 2 uur weer lekker in bed ligt omdat bijna alles alweer sluit! :)

Zondag 24 mei
Lekker geluierd op het balkon en geskypt met mama, papa, Mariëlle en Xemm! ’s Avonds had ik trial in een Italiaans restaurant in Surry Hills, vlakbij mijn huis. De trial was echt super leuk en ik vond het ook echt heerlijk om weer even te werken in plaats van luieren en niks doen de hele dag. Er waren op dezelfde avond nog 2 andere mensen op trial en ik kreeg te horen dat ze maandag en dinsdag ook nog mensen op trial zouden hebben, ik zou woensdag te horen krijgen of ik het wel of niet was geworden. Verder is Anne weer terug verhuisd naar haar kamer dus was Julia weer mijn kamergenootje.

Maandag 25 mei
Ik was nog wel een beetje moe van het werken, dus ik dacht ik ga eerst even lekker niks doen. Verder ben ik ’s avonds uiteten geweest met Anne en het Belgische koppel (Laurens en Laurie) bij de Turk hier om de hoek.

Dinsdag 26 mei
Ik wilde eigenlijk al een poos weer heel graag sporten, maar ik had eigenlijk nog steeds wel last van mijn voet. Vandaar dat ik eigenlijk niet zo goed was ik nou eigenlijk moest gaan doen. Ondanks dat ik toch nog last van mijn voet had, was het wel minder geworden dus ik wilde gaan hardlopen. (De mensen die mij kennen zullen hier zeer verbaasd over zijn want ik roep mijn hele leven al dat ik niet kan hardlopen omdat ik al moe ben voordat ik begin, dat klopt ook zeker wel maar op de een of andere manier ging het super goed! Vind ik dan.. haha!) Verder had ik niet heel veel vertrouwen in het restaurant waar ik trial had gedaan omdat er zoveel mensen waren, dus ben ik nog maar weer wat cvtjes gaan printen en die gaan uitdelen bij Darling Harbour. Na 3 restaurantjes had ik al geluk want ze vroeg of ik op trial wilde komen op donderdagavond! Super fijn!

Woensdag 27 mei
Lekker genieten van de dag, want ja donderdag weer trial! Verder geen bericht gehad van het eerste restaurant, wat ik eigenlijk al een beetje verwacht had. Verder heb ik ’s avonds met Anne en Julia Aziatisch eten afgehaald. Jammie jammiee

Donderdag 28 mei
’s Ochtends weer lekker hardgelopen en super trots want toch alweer 3 minuutjes sneller! :) en ’s avonds had ik de trial bij Passello! Het was opnieuw heel fijn om weer te werken, er werken ook allemaal leuke mensen. En daarbij is het super leuk om bij Darling Harbour te werken omdat het Vivid is, dat is een lichtfestival, in het midden van Darling Harbour is een fontein en daar hebben ze elke avond voor 3 weken lichtshows ’s avonds. Na een aantal uurtjes werken kreeg ik al te horen dat als ik het wilde, ik de baan had! En dat wilde ik natuurlijk wel, ondanks dat ik niet super veel betaald krijg, had ik er ook geen zin in om nog verder te zoeken! Daarbij wordt de fooi verdeeld en ’s avonds altijd gratis eten haha. Als dat nog eens geen goede arbeidsvoorwaarden zijn haha!

Vrijdag 29 mei
Een lekker dagje niks doen, blij zijn om aangenomen te zijn! :)

Zaterdag 30 mei
’s Ochtends weer lekker hardlopen, dit keer samen met Anne! En opnieuw 3 minuutjes sneller, ik ben benieuwd hoelang ik dat volhoud! Haha Daarna hebben we lekker samen een lunch voorbereid en ’s middags zijn we naar Worldpress gegaan. Dat is een foto expositie waarin prijswinnende foto’s worden laten zien. Daarna had ik mijn eerste werkdag! Het was weer heerlijk om te werken, het was dan ook echt SUPER druk! Op een gegeven moment konden we geen mensen meer aannemen omdat de keuken dat niet aan kon! Mensen moesten dan ong. ander halfuur wachten op hun eten! In totaal wel 6 uur gewerkt, daarna nog even lekker gegeten en toen zou ik misschien nog even Anne en de Spaanse meiden opzoeken om te gaan stappen. Ik onderweg naar hun kom ik opeens een vreemd beest tegen in Hyde Park, in eerste instantie dacht ik dat het eekhoorns waren, maar dat waren het duidelijk niet! Dus ik zoeken op internet en ik vermoed dat het een Common Brushtail Possum was! Toch weer leuk om iets nieuws te zien! Daarna kom ik bijna bij de club aan, blijkt dat die al bijna ging sluiten, dus toen ben ik maar met Anne naar huis gelopen.

Zondag 31 mei
Eerst lekker uitslapen en vervolgens lekker boekje lezen. Eind van de middag met Anne naar de Chinezen markt: Paddy’s market geweest. Daar kun je echt van alles kopen! Tassen, make up, shampoo, kleding, lampen, allerlei prullaria, souvenirtjes, groentes, fruit etc.! Wij gingen er naartoe voor de groente want Anne had van haar moeder nasi kruiden gekregen, dus we wilde lekker Nederlandse nasi kopen. Daarbij is de market op maandag (en dinsdag weet ik niet zeker) gesloten dus zijn alle groentes op het einde van de dag in de aanbieding! Dus lekker veel groentes en fruit ingeslagen! Verder was het de laatste dag van Julia hier, daar heb ik net afscheid van genomen, nu zit ik dus voorlopig alleen op de kamer. Ben benieuwd wanneer er een nieuw persoon komt!

Hele dikke knuffel en dikke kus van mij!

  • 03 Juni 2015 - 11:44

    Je Toekomstige Reismaatje:

    Hoi toekomstig reismaatje,

    Al sinds ik je mailtje heb dat dit verhaal er op staat, staat de site al in een tabblad open. Helaas elke keer andere dingen aan mn hoofd, of bezoek, waardoor ik er niet aan toe kwam. Tot nu, uiteraard zit ik weer eens in de trein! Tijd zat.... zou je denken! Maar had telefoon van Ylse, voor haar schoolopdracht en zoals je weet houden we van kletsen, dus heb net alweer een half uur gebeld met haar. Nu nog maar een kwartier over, voordat ik in Meppel aankom.... Dus ik moet doortypen en doorlezen!!!!

    Goed van je dat je je opdrachten in je boekje nakomt. Hahaha! Leuk om te lezen dat je een aardige en leuke man naast je had en ook nog die LEGE stoelen, heerlijk! Ik had zondagavond ook een leuke man naast me zitten in het vliegtuig met Celine. Heb twee uur lang met hem candy crush gespeeld, want hij had het op zn telefoon en op zn tabblet. En ik natuurlijk ook nog, haha! Zelfs nog een biertje van m gekregen, super lief.

    Fijn dat de controle goed is gegaan, daar krijg ik nu al spetterpoep van. HAHAHAHA

    JEEEE, de ontmoeting met Nadja. Toch iets vertrouwds uit Nederland, haha! Hartstikke leuke foto op FB. EN niet te vergeten leuke verhalen gehoord! :) Hoorde wel dat het uit eten gezellig was, was het ook lekker??

    Nuttige dagen, ideaal toch? Wel saai.... Die dag dat je zelf bent gaan lopen, was dat wel te doen met je pootje??

    Heel fijn dat je zo snel een eigen plekkie hebt kunnen vinden!!!! De tijd vliegt...

    Soms moet je inderdaad zin maken om vrienden te maken, hahahaha. Lastig he?! Uit eindelijk wel een leuke avond gehad???

    Thanks voor je felicitatie, hahahahaha!! Voelt alweer als een maand geleden.... Waar was je eigenlijk 13mei? Je stond op aanwezig op mn feestje....

    Gelukkig is je scriptie op tijd ingeleverd, hartstikke fijn!! EN je merci doos is goed verdeeld onder de drie, ik mocht er zelfs ook nog één van mams.

    Eindelijk de souvenirs open gemaakt en tadáaaa, daar was ineens toch de sleutelhanger... Hahahaha, mams en ik al in de stress dat ie weg was! Hoeveel CV's heb je nou uit eindelijk uitgedeeld???

    Hahahahhahaha, ook echt blij om om 2u op bed te liggen. Maar ik geef je gelijk, ideaal als je de volgende dag weer dingen wil doen...

    Skypen was gezellig siss!! En Xemm blijft het leuk vinden, haha..

    (JAAAAA IK BEN IN MEPPEL.... NU OVERSTAPPEN!!! TYPE ZO VERDER. KUS)


  • 03 Juni 2015 - 11:57

    Mariel Is Bij Jou, Heel Snel:

    (DAAR GA IK WEER... rij nog niet weg, dus heb nu nog 12 minuten voor de laatste paar dagen, dat ga ik halen!)

    Kook jij ook wel eens voor jezelf? Of met je huisgenoten? Want ik zie alleen maar dat je uit eten gaat, hahahaha..... Explane!

    OMG. Gratis eten!! Alleen maar geitensalades eten he, anders word je alsnog tonnetje rond, hahahahahaha. Maar super chill!! En van de fontein wist ik natuurlijk al, maar alsnog super mooi. Wanneer ontvangen we daar een foto van??

    OH en het hardlopen, kan je me even vertellen hoelang je nu achter elkaar kan? Dan weet ik hoe hard ik deze vier weken nog moet trainen om jou bij te kunnen houden.

    Jammer dat je niet meer op stap kon omdat het dicht ging, maar als je niet heen was gegaan had je dat beestje dus ook niet gezien. Die zie je wel meer in Australië toch? Heb je het inmiddels al vaker gezien??
    En fijn dat het werk leuk is!!!! Hopelijk hou je dat vol tot het eind, hahaha. Al meer contact met collega's??

    Anne had niet de behoefte om van kamer te ruilen?? Alleen is natuurlijk chiller, maar aangezien het goedkoper is? Lijkt mij?? Is er inmiddels alweer iemand nieuw?? Lekker nasi.... hahahahaha. Ik snap dat jij er enorm van genoten hebt! Grappig van die Chinese winkeltjes, die had je in Valencia ook, hahahaha! (heb weer een souvenir voor paps en mams mee genomen voor in de WC :P!!)

    NOU ZUS. Ik vertrek nu PRECIES over één maand, want het is vandaag 3 juni en 3 juli ga ik vliegen... SPANNEND!!!!!!!!! :|
    Hopelijk heb ik dan ook weer chille mensen naast me.... HAHA!

    KUSKUSKUS, (nog 3 minuten en dan ben ik in Steenwijk, net optijd klaar!!!)

  • 08 Juni 2015 - 16:49

    Matje Den Hartog:

    hallo Maartje Mariëlle was hier en die heeft me even geholpen met jou verslag opzoekat wilde al een poosje niet lukken
    Maar nu je verslag van mei gelezen dat je alweer aardig went in Australie.
    Fijn dat het met je pootje ook weer beterder gaat jullie eten zeker veel te lekker en nu moeten
    de aangekomen pondjes er weer af gesport worden

    hebben jullie daar mooi weer het begint nu hier ook mooi weer te worden.
    Eind volgende week ga ik weer 4 daagjes fietsen met je tante,s heb er zin in.

    Lieve Maartje ik wacht weer op je volgende verslag en geniet van je tijd daar in Australie.

    Liefs van Opa en Oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maartje

Actief sinds 21 Maart 2011
Verslag gelezen: 249
Totaal aantal bezoekers 14607

Voorgaande reizen:

08 Mei 2015 - 09 November 2015

Australië

07 Februari 2015 - 07 Mei 2015

Zuid-Afrika

18 Maart 2011 - 16 Juni 2011

Stage Aruba!

Landen bezocht: