The Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Maartje Hartog - WaarBenJij.nu The Outback - Reisverslag uit Alice Springs, Australië van Maartje Hartog - WaarBenJij.nu

The Outback

Blijf op de hoogte en volg Maartje

17 Juli 2015 | Australië, Alice Springs

Zondag 5 juli:
Na een brakke vlucht kwam ik aan in Alice Springs, daar moest ik nog zo’n drie uur wachten tot Mariëlle zou landen, dus ik ben maar naar het hotel gegaan. Het was echt heerlijk weer en dat was het al een poos niet meer geweest in Sydney, dus ik was blij! :) Lekker aan het zwembad gelegen en daarna Mariëlle afwachten bij de hotelingang. Dat was natuurlijk super leuk! Na twee maandjes eindelijk weer herenigd! :D Lekker bijkletsen, ’s avonds gegeten in het hotel en redelijk op tijd naar bed want de wekker ging maandag om 5 uur….

Maandag 6 juli:
Onze tour door the outback zou beginnen! Om 10 voor 6 ’s ochtends werden we opgehaald! Jaa, dat was nogal wat! Mariëlle vroeg me nog of ik wist hoe laat de zon op kwam, maar ik was nog nooit zo vroeg opgestaan dus geen idee! Haha Wij waren natuurlijk de eerste die opgehaald werden, we moesten dus het hele dorp nog door, al hadden we daardoor natuurlijk wel de beste plekjes! Helemaal voorin de bus! We zouden 4 uur gaan rijden met elk uur een stop, de eerste stop was bij een kamelen boerderij. Daar kon je voor een paar dollar een rondje op een kameel doen, maar daar hadden we geen zin in omdat we dat op Lanzarote al gedaan hadden. Wel hebben we daar een lekker ontbijtje gehad in het zonnetje. Ook hebben we daar onze eerste kangaroes gespot! Geen wilde maar toch, wel een fotootje waard! Ietjes later onderweg onze eerste 2 wilde kanagroes! Dat ware grote, echt super leuk! Verder tijdens de rit heel veel geslapen.. Eenmaal bij het kamp aangekomen kregen we lunch, heerlijke couscous salade! :) Daar onze nieuwe Nederlandse vriendin Jeannette ontmoet, zij was alleen op vakantie maar zou haar man en kinderen in Sydney weer ontmoeten. Vanaf ons kamp konden we nog naar een punt lopen en vanaf daar konden we heel mooi Ayers Rock zien! En daarvoor waren we natuurlijk naar the Outback gegaan, dus dat was al heel leuk! Ook bij ons tentenkamp een kamelen bedrijf dus daar eventjes gekeken en daar stond een lieve baby kameel! Daarna gingen we naar beroemde bergen, ik weet de naam even niet en ik heb geen internet hier dus ik kan het jullie helaas niet vertellen. Maar daar zouden we eigenlijk een wandeling gaan maken van 2 uur maar we hadden vertraging opgelopen omdat er mensen van het vliegtuig gehaald moesten worden, dus we hadden uiteindelijk een wandeling van drie kwartier… We moesten namelijk weer op tijd weg omdat we vanaf een bepaald punt naar de Ayers rock te kijken in de zonsondergang, omdat ie dan ‘licht geeft’. De wandeling was leuk en mooie foto’s geschoten. Daarna nog een view point gehad, dat was ook leuk, daar kon je de berg en ayers rock samen op 1 foto zetten. Vervolgens dus op naar Ayers Rock en wachten tot de zon onderging.. Het was echt mooi, Ayers Rock kreeg een hele rode gloed. Daarna weer terug naar ons kamp en daar zouden we te horen krijgen of we in een tent of in een swag zouden slapen. Een swag is een soort katoenen zak met een matrasje erin en een slaapzak, dan slaap je dus buiten onder de sterren. Wij wisten eigenlijk niet wat we geboekt hadden en we gingen er dan ook vanuit dat we een swag zouden krijgen omdat dat natuurlijk goedkoper is! Maar tot onze verbazing kregen we een tent toegewezen, stiekem waren we daar natuurlijk wel blij mee! Toen lekker barbecuen, kangaroe, kameel en koeien vlees met een lekker wijntje. Daarna nog even lekker bij het kampvuur gezeten om vervolgens op tijd naar bed te gaan want dinsdag weer vroeg op!

Dinsdag 7 juli:
Dinsdag de wekker om half 6, alleen was er iets mis gegaan! Dus verslapen, om 5 voor 6 kwamen we hier achter dus haasten want om 20 over 6 zouden we alweer vertrekken! We gingen naar Ayers Rock, daar konden we dan omheen lopen (10,4 km lopen) heel mooi in de zonsopkomst. We kregen hier 2,5 uur de tijd voor, maar blijkbaar was onze groep heel snel want we waren met ander halfuur al! Toen moesten we wachten op de gids, een echte Aboriginal die ons wat over Ayers rock zou gaan vertellen! Nou dat was dus hartstikke SAAAAAAAAAAAAAAI haha. Die man vertelde alles in zijn eigen taaltje, op een monotone manier en degene die het voor ons vertaalde praatte ook al lekker monotoon, dat was dus niks aan.. Wel nog wat leuke fotootjes geschoten. Toen nog lekker lunchen in ons kamp (broodje hamburger) en toen door naar ons volgende kamp vlakbij Kings Canyon, dus weer 4,5 uur rijden. Lekker slapen! :) Nog een stopje gehad waar je een helikoptervlucht kon maken voor maar 90 dollar! Haha dat dus maar niet gedaan.. Wel een milkshake besteld, maar dat hadden we achteraf beter niet kunnen doen… niet zo lekker… Toen werden we bij een view point afgezet en daar hebben we wilde dingos gezien en onze eerste road train! Poeh, die was lang, wel drie opleggers! Door naar het kamp lekker burritos eten! ’s Avonds spelletjes gedaan met Zweedse en Zwiterse meisjes en daarna sterrenles gekregen. Al was er niks nieuws te leren voor mij… Toch is het altijd mooi zo’n sterrenhemel in de middle of nowhere! Lekker op tijd naar bed want woensdag weer op tijd op!

Woensdag 8 juli:
Weer lekker op tijd opstaan, half 6 en dit keer niet verslapen dus zelfs te vroeg klaar om weg te gaan! Op naar Kings Canyon, daar wilde onze reisgids als eerste zijn zodat niemand onze foto’s zou verpesten, dat betekende met zonsopkomst moesten we daar klaar staan om te vertrekken. Eerst zouden we een klim hebben omhoog wat zwaar zou zijn volgens onze gids, maar dat viel uiteindelijk dik mee! Vervolgens lekker door de Canyon gewandeld, mooie uitzichten van hoge punten maar ook midden tussen de rotsen/bergen erg mooi! De foto’s staan al online! :) Dit was een wandeling die geschat lag op 4 uur door onze reisgids (we waren namelijk met 24 en daardoor ging ze ervan uit dat het langer zou duren, maar met 3 uur waren we alweer terug! Toen gingen we terug naar het kamp om lunch te krijgen, nog even een stop bij een tank station zodat iedereen wat snacks en drinken kon inslaan voor de lange terug reis, maar toen bleek dat de bus kapot was! Water lekte voor de koeling en het was aardig warm dus dat zou voor problemen gaan zorgen! Toch eerst maar naar het kamp, daar heeft ze geprobeerd de bus weer te maken, maar ze was bang dat dat niet zou gaan lukken.. Ze zou naar de garage in de buurt gaan en er zelf even naar kijken, ze had er namelijk wel verstand van! Wij vonden het niet erg, even lekker in de zon zitten wachten, lekker spelletje kaarten gedaan! :) Na een uurtje kwam de gids alweer terug en ze had ‘goed’ nieuws! We konden vertrekken maar zouden halverwege haar baas en een monteur ontmoeten, die zouden dan nog even naar de bus kijken en hopelijk konden we dan weer verder rijden, nu zouden we gaan stoppen bij een grevel road (onverharde weg) en vanaf die weg zou het veel sneller zijn naar Alice Springs, alleen mocht onze gids hier niet over rijden, maar ze hoopte dat misschien haar baas of de monteur dit dan wel zou willen doen en dat het zo ons heel veel tijd zou schelen! En ja hoor eenmaal bij het punt aangekomen, eerst even lekker naar buiten, benen strekken, foto’s maken oftewel lekker de toerist uithangen en daarna over de grevel road naar Alice Springs!! Super leuk natuurlijk, mooie filmbeelden! :) Onderweg wilde kamelen en een dingo gezien! :D Eenmaal terug in Alice Springs was het 6 uur ’s avonds, dus lekker douche, spullen uit en inpakken voor onze vlucht de volgende dag, wasje draaien, lekker eten en op tijd naar bed!

Donderdag 9 juli:
Lekker ‘uitslapen’ tot 7 uur! Haha om 10 voor 10 hadden we vliegtuig naar Adelaide, maar onze shuttle vertrok om 8 uur. Eenmaal bij het vliegveld aangekomen bedacht ik me dat mijn paspoort nog in mijn koffer zat.. pff zooo dom! Hierna stond er opeens wel een ERG lange rij dus toen zijn we maar op een stoeltje gaan zitten, echter werd de rij niet korter maar des te langer! Toen bedacht ik, OHH wat SLIM! (hahahaha) dat we ook online konden inchecken, we hadden natuurlijk wifi! :D Dus konden we in de snelle rij en hoppa tee ingecheckt! Eenmaal in Adelaide aangekomen met de bus naar het hostel, toen wilde we checken hoe laat de bus naar de veerboot zou vertrekken de volgende dag maar kwamen we erachter dat we dat met een transfer moesten doen! Nog even snel een transfer geboekt dus.. Toen werd ons echter gevraagd waar we gingen slapen en dat konden we niet zeggen! :O Dat hadden we vergeten te boeken! Oh wat dom! Haha Dus nog geboekt bij hetzelfde bedrijf… (veelste duur potverdikkie) Daarna zijn we naar Central Market gegaan, daar lekker veel groentes ingekocht voor (bijna) geen geld! ’s Avonds lekker salade gemaakt en ’s avonds met Mariëlle haar CV en linked-in bezig voor haar stage in NZ, mochten jullie tips hebben, dan horen we dat graag!:D

Vrijdag 10 juli:
Weer lekker op tijd opstaan, dit keer was het maar half 6.. Lekker geslapen in de bus naar de veerboot en kangaroos gespot!! Een heleboel, whoeehoeee, danzij Mariëlle, want ik lag lekker te slapen.. Bijna op Kangaroo Island aangekomen nog dolfijnen gespot! Joepie, thanks to Mariëlle, want ik lag natuurlijk weer te maffen.. (Ik moest wel fit zijn want ik moest alles rijden!) Lekker rondtouren op Kangaroo Island! Super mooie grote wagen (zie foto in filmpje van Mariëlle, komt laterrr). Eerst naar salt lake geweest, daar lekker gewandeld, mooie vogels gespot! En op de terugweg spotte Mariëlle onze eerste wilde Walibi’s! Super gaaf, lekker veel foto’s en fimpjes! :D Daarna hebben we ingecheckt in onze lodge, super groot, er sliep verder niemand! :O Daarna doorgereden naar het westen van het eiland, daar was een national park, konden we naar verschillende mooie punten rijden met de auto. Het eerste punt was met kliffen, daar lagen allemaal zeehonden!! En daar kon je naar beneden lopen en toen had je een door kijk onder de grond! Dus een natural bridge, dat was echt heel mooi! Verder waaide het echt super hard toen, dus was het nogal lastig om weer terug te lopen! Ook nog bij de vuurtoren geweest op het puntje. Toen naar de volgende stop,vanaf daar had je heel mooi uitzicht over een baai, wit strand fel blauwe zee! Volgende stop was bij ‘the remarkable rocks’ (de aparte rotsen), daar waren rare rotsen in rare formaties, wel mooi hoor! Vervolgens gingen we nog een wandeling doen in het park, 4 koala’s gespot en kanagaroos! Zelfs een poging gedaan om met ze op de foto te gaan! Haha Hierna was het alweer tijd om naar de lodge te gaan want we wilde niet in het donker rijden omdat er dan meer kangaroes op de weg zijn en er dus meer kans is dat je ze aanrijd.. (dat gebeurd hier heel vaak) Bijna een kangaroe onder de auto gehad, maar dat ging allemaal goed uiteindelijk! :D ’s avonds lekker gegeten, spelletjes gedaan en wat tv gekeken.

Zaterdag 11 juli:
Eindelijk weer eens echt uitslapen, tot half 9!! Als eerste naar een Wildlife park geweest, daar konden we kangaroes en walibies voeren! Super lief en dat was ook echt heel leuk om te doen! Verder hadden ze daar nog allemaal andere dieren, vogels, koala’s, varkens, krokodillen, slangen en andere Australische dieren! Er was een kwartiertje uitleg over de koala’s en toen mochten we die aaien! :D Zo cute!! Hierna zouden we naar het noorden van het eiland rijden en daar langs een aantal stranden stoppen die waren aangegeven in de gidsen. Hele mooie stranden gezien en mooie foto’s gemaakt! Bij een strand had ik gelezen dat je door kon lopen naar een ander (mooier) strand, dus daar gingen we natuurlijk voor! Echter liep het pad dood doordat je dan door de zee moest lopen, toch wij lekker eigenwijs wilde we iets verder, via een steen, zodat we net niet nat zouden worden even kijken of we het strand al konden zien. Maar helaas dat kon niet, opzich niet erg natuurlijk maar toen kwam er een vloedgolf aan! En hoppaaa schoenen nat! :( Verder nog andere mooie stranden bezocht, om bij een strand te komen moesten we helemaal door de bagger, lekker slippen, maar we hadden een 4wd, dus dat was geen probleem haha! Later ook nog Pelikanen gezien! Als laatste wilde we toch nog naar een lookout point, dit bleek iets meer lopen dan verwacht, een behoorlijk lange trap omhoog kwamen we bovenaan een heuvel uit en super mooi uitzicht! Helaas werd het al wat donkerder dus de foto’s zijn niet super gelukt, maar echt mooi! Verder waaide het nog steeds super hard dus het was lastig blijven staan, je kon lekker voorover hangen en toch niet vallen! Daarna auto terug gebracht, lekker pizzatje gegeten, terug op de veerboot, terug met de transfer naar Adelaide! ’s Avonds hadden we afgesproken met Joost, dat is onze oude stageloper en die woont inmiddels al bijna 5 jaar in Australië! Daar zouden we lekker mee gaan stappen! Ook nog een Duits meisje uitgenodigd die we hadden leren kennen in het hostel, gezellig leuke avond gehad! Iets te diep in het glaasje gekeken, maar he, het blijft wel vakantie hea! :D haha

Zondag 12 juli:
Echt een super actieve dag gehad! Haha niet dus! ’s Avonds nog wel bezig geweest met vorige blog schrijven en Mariëlle druk met haar filmpje maken. Daarna moesten we nog plannen maken voor de eerst volgende dagen omdat we vanaf maandag onze camper gingen huren!