Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Maartje Hartog - WaarBenJij.nu Time flies when you are having fun! - Reisverslag uit Airlie Beach, Australië van Maartje Hartog - WaarBenJij.nu

Time flies when you are having fun!

Blijf op de hoogte en volg Maartje

23 Augustus 2015 | Australië, Airlie Beach

Donderdag 6 augustus:
Eerst even een rondje gedaan in Crescent Head, langs het strand naar een uitkijkpunt gelopen. Er waren allemaal surfers, dus dat was wel leuk om naar te kijken. Hierna zijn we doorgereden naar South-West Rocks daar naar een vuurtoren gereden. We waren daar een filmpje voor mama aan het zingen en toen kwam er een vrouw aanlopen, die vond het wel grappig natuurlijk. Daar even mee staan kletsen, ze vertelde ons dat er in Coffs Harbour een vrije dag was omdat er een paardenrace-evenement was. Dat leek ons wel vet gaaf om daar naartoe te gaan, dus even snel de vuurtoren gecheckt, echt super mooi uitzicht over stranden en een walvis gespot en daarna doorgereden naar het dorpje South-West Rocks zelf, dat was niet heel bijzonder dus daarna meteen door naar Coffs Harbour. Daar kwamen we uiteindelijk om 3 uur aan, toen zouden er nog 3 races zijn. Het was echt super gaaf om een keertje mee te maken. Die paarden rennen echt zoo super snel! Daarbij is mensen kijken ook erg leuk, de vrouwen lopen in jurkjes met hoedjes op, echt heel grappig om te zien en bijna alle mannen waren in pak. Wij hadden ook wel een beetje nette kleerdjes aan (een rokje, shirtje en net jasje) maar we voelde ons toch wel een beetje boers tussen al die meiden in cocktail en gala jurken. We hebben niks gewed, maar achteraf was het wel balen want we zeiden natuurlijk wel voor welk paard we waren elke keer, 2x werd ons paard eerste en 1x werd ons paard 2e! Super balen dus dat we geen geld hadden ingezet!! Rond een uurtje of 5 was het ook alweer afgelopen, dus gingen we weer doorrijden, we wilde namelijk de volgende dag aankomen in Byron Bay, we hadden op een parkeerplaats aan de kant van de snelweg geslapen.

Vrijdag 7 augustus:
Op naar Byron Bay, we hadden afgesproken met Victoria (die hadden we in Adelaide ontmoet). Wij haar opgehaald van haar school en toen door naar de backpackers waar zij sliep, daar konden wij ook slapen. In de backpackers nog een leguaan gezien! :D Daarna zouden we een wandeling gaan maken naar de vuurtoren, maar we wilde daarvoor nog even lunch halen, toen zei Victoria dat ze nog even naar de bank moest, dus wij waren alvast doorgelopen naar het strand om alvast te eten. Toen zij daar aankwam moest ze natuurlijk ook nog eten en zo was het al heel snel 4 uur. Volgens Victoria begon het stappen in Byron Bay rond 7 uur, dus wij hadden eigenlijk niet zo veel zin meer in een wandeling van 1 uur heen en 1 uur terug, omdat we dan ook nog moesten eten en super haasten. Uiteindelijk dus besloten om niet de wandeling te gaan doen.. Lekker langzaam douchen en eten. Daarna gingen we weg, ik denk dat het toen kwart over 7 was ofzo, naar de eerste kroeg/strandtent. Daar was wat live muziek, wel gezellig. Victoria wilde na het eerste biertje alweer door naar de volgende kroeg genaamd: Lalaland haha dat was wel een mooie kroeg, echt super mooi aangekleed, leuke sfeer. Daar was ook iemand live aan het zingen, dus was wel leuk. Toen dat biertje weer op was, wilde Victoria alweer door naar de volgende kroeg. Daar zou om 9 uur een hele leuke band gaan spelen… Eenmaal daar bleek dat de band pas later zou beginnen, dus wij gewoon biertje drinken en toen begon de band, nou het was echt VERSCHRIKKELIJK!! Ik weet niet eens hoe je die muzieksoort noemt, maar het was echt niks.. Mariëlle en ik wilde dus al snel weer weg.. Victoria had nog een vriendin in een kroeg werken, dus daar wou ze wel even een kijkje nemen, nou daar gingen we dan alweer op naar de volgende kroeg… Eenmaal daar aangekomen bleek er niemand te zijn.. Dat schiet lekker op dus, daar 1 drankje gedaan en dan zouden we weer terug gaan naar de eerste kroeg. Maar toen had Victoria opeens een ingeving, in de kroeg waar de muziek verschrikkelijk was, zou een 2e andere band gaan spelen, daar konden we dan dus alsnog naartoe. Komen we daar weer binnen in de kroeg, de muziek nog steeds verschrikkelijk.. maar een paar leuke jongens tegengekomen, dus toch besloten om te blijven.. Toen de band klaar was met spelen, (joepie joepieee!) kwam er een dj, en dat was echt super leuk! :D Daarna nog weer even terug gegaan naar Lalaland en daarna veelste laat ons bedje op gaan zoeken.

Zaterdag 8 augustus:
Lekker vroeg op omdat we moesten uitchecken om 10 uur. Toen lekker naar het strand gegaan om te chillen. Rond 1 uur zijn we naar de vuurtoren gereden (ja toch maar met de auto haha) en daarna zijn we doorgereden naar Brisbane via de Gold coast.

Zondag 9 augustus:
Brisbane verkennen! Echt een leuke stad! Eerst naar het informatie centrum geweest, we wilde namelijk onze trip naar Fraser Island boeken. Daar ook info gekregen over wat te doen in Brisbane. Er is een gratis veerboot die een heel stuk over de rivier vaart, dus dat leek ons wel leuk om te doen. Lekker heen en weer varen en toen bij de Lagoon uitgestapt. (dat is een zout water zwembad, gratis!) Daar is ook een park en er was een markt. Daar ook lekker geluncht en toen door naar het museum. Was echt een leuk museum, ging over het great barrier reef, over dinosauriërs en wat info over Australië (nu en vroeger). Vervolgens weer terug gelopen naar onze van, maar dat niet zonder een paar stoppen in kledingwinkeltjes… Vervolgens zijn we doorgereden richting Noosa Heads.

Maandag 10 augustus:
’s ochtends doorgereden naar Noosa Heads, daar een hele mooie wandeling gemaakt, eerst door een bos en vervolgens langs de kust. Eenmaal bij de kust was een uitkijkpunt over een strand, heel mooi maar het mooiste was een walvis! Er was een walvis helemaal aan het los gaan in het water! Springen (meerdere keren!!) en met zijn/haar vin aan het klappen op het water! Het leek net of ie naar ons aan het zwaaien was! Het was echt super gaaf om te zien!! Daarna zijn we naar een uitkijkpunt gereden, dan kon je over Noosa Heads kijken. Daar kwamen we een Nederlands gezin tegen. Was wel leuk, want zij reizen naar beneden, dus zo konden we elkaar wat tips geven. Het uitkijkpunt was echt super mooi! Toen zijn we naar een benzinestop gegaan waar we voor een paar dollartjes even konden douche! Heerlijk haha. Vervolgens een heel stuk gereden naar Rainbow beach, dat was nog wel even crossen omdat we daar wilde zijn voor de zon zou ondergaan. Dat hadden we dan ook maar net gehaald! Vervolgens doorgereden richting Hervey Bay.

Dinsdag 11 augustus:
We hadden een tour geboekt naar Fraser Island, gewoon alleen overdag. Dus vanaf onze gratis spot rijden naar Hervey Bay, dat was ongeveer drie kwartier rijden. Daar werden we opgehaald door de bus om nog een halfuur ofzo te rijden naar de veerboot. De veerboot deed er ook weer ongeveer een halfuur over en toen ging het allemaal beginnen!! Super gaaf. Fraser Island is een eiland van alleen maar zand, het aparte hiervan is dat er een regenwoud groeit, op zandbodem dus! Het enige regenwoud ter wereld dat op zand groeit. Het was echt een super leuke tour, we zaten in een 4wd-bus die croste overal doorheen! Het strand aan het oosten van het eiland is een officiële snelweg waar je maximaal 80 mag rijden. Wel heel gaaf hoor! Daar ook nog een Dingo gespot! Verder lag er een oud schip op het strand, dat zag er wel gaaf uit. We konden ook nog door een riviertje lopen, dat was wel grappig want er was ook een pad naast, wij gingen dus tegen de stroming in om via het pad weer terug te gaan, maar verder deed iedereen dat natuurlijk andersom omdat met de stroming mee veel makkelijker gaat! Haha Toen we terugkwamen bij de bus, vertelde onze guide ons dat er een walvis was gespot! En jaa hoor, echt een super mooie jump weer! Echt gaaf om te zien. Daarna door naar Lake McKanzie, dat was een heel mooi wit meer. Toen moesten we alweer door naar de veerboot want die zou om 5 uur vertrekken. Maar toen stond er opeens een andere bus voor ons stil met een lekke band, onze chauffeur ging dus even helpen plakken. Uiteindelijk waren we 10 minuutjes te laat bij de veerboot. Eenmaal op de veerboot, hadden we een super mooie zonsondergang!! Vervolgens nog doorgereden richting Town of 1770.

Woensdag 12 augustus:
Doorgereden naar Town of 1770 en Agnes Water. Dat zijn allebei hele kleine gemoedelijke dorpjes. Op het strand gechilld de hele middag! Heeeerlijk. Vervolgens doorgereden richting Rockhampton.

Donderdag 13 augustus:
Nou wat begon onze dag goed.. Niet dus.. Ik reed in de achteruit in onze van zo oeps pardon tegen een andere auto aan! Gelukkig had de andere auto helemaal geen schade, maar in onze achterdeur zit een mooie deuk + een gat! Echt ongelofelijk.. We zijn gelukkig wel 0 euro eigen risico verzekerd, dus hopelijk komt dat allemaal nog wel goed. Vervolgens doorgereden naar Rockhampton, daar konden we de beste steak van Queensland eten, dat hebben we dus maar gedaan! Het was echt een super leuk tentje waar we waren, daar worden elke vrijdagavond nog echt rodeo’s gedaan! Super gaaf. Daarna hebben we een heel eind gereden richting Airlie beach.

Vrijdag 14 augustus:
We hadden echt VERSCHIRKKELIJK geslapen, we sliepen namelijk bij een benzine station aan de kant van de weg, maar ’s nachts was er een vrachtwagen die zijn motor gewoon aan liet staan! Echt een herrie dus! ’s Ochtends zijn we eerst maar even naar de McDonalds gegaan. Ik moest namelijk mijn scriptie inleveren en we moesten het filmpje dat we voor mama hadden gemaakt online zetten voor het grote feest op zaterdag! Ik denk dat we in totaal zo’n 2 uur bij de Mac gezeten hebben.. :P haha Daarna doorgereden naar Airlie, daar wilde we eerst maar onze boottrip gaan boeken naar de With Sundays want dan konden we daarvan afhankelijk onze camping spot boeken. Uiteindelijk een super leuke boot geboekt die meteen vrijdagavond weg zou gaan en maandag middag zouden we dan pas terugkomen. Voordat we alles geboekt hadden en alles geregeld was het alweer 4 uur. Toen maar eten maken en tas pakken en daarna konden we alweer gaan lopen naar de haven. ’s Avonds rond half 8 waren we vertrokken, even kennis gemaakt met verschillende mensen (we zaten met 31 op de boot + de crew). Uiteindelijk waren we aardig vroeg naar bed gegaan omdat we de avond ervoor zo verschrikkelijk hadden geslapen. Daarbij werd ons verteld dat ontbijt tussen 7 en 8 geserveerd werd..

Zaterdag 15 augustus:
En ja hoor, wat hadden wij weer een geluk, we deelde een kamer met een snurker! En niet zomaar eentje, maar iemand die echt super hard snurkt! Daarbij als we dan eindelijk weer sliepen, dan moest ie naar de wc toe.. Toen was het 6 uur ’s ochtends en ging de boot vertrekken! Heel leuk, maar toen moest het anker dus wel uit.. En die zat heel toevallig naast ons hoofd,wat betekende dat we toen ook echt niet door konden slapen.. Al met al, alweer een verschrikkelijke nacht. Het ontbijt maakte het er al niet veel beter op, de keuze was toast met jam met jus d’orange of appelsap.. Na nog eventjes varen gingen we naar Whitehaven Beach. Daar hadden we een intro duik, vanaf het strand het water in, 2 meter diep ofzo en daar moesten we een aantal skills doen. Voor mij was dit herhaling van mijn duikcursus, maar voor Mariëlle was dit wel nieuw. Dat was dus wel grappig om te doen! Vervolgens eventjes bakken op het strand om daarna nog even een wandeling te maken. We zagen al voordat we de wandeling goed en wel begonnen een water monitor! Echt een grote, super leuk. Verder was er één mooi uitzichtspunt tijdens de wandeling, dat viel dus wel een beetje tegen.. Maaaar, nog een slang gespot!! Hij zat weer echt superdichtbij! Echt weer naast het pad, ik schrok me weer dood! Ik hoorde namelijk wat ritselen, dus ik kijken en ik schreeuw naar Mariëlle, Woooooww een slang!!! Het was uiteindelijk wel een leuke ervaring want toen ie ons doorhad bleef ie stil zitten en vervolgens vond ie het allemaal wel weer best dus ging ie ook weer verder. Op het einde van de wandeling kwamen we nog een water monitor tegen! Deze keer zat ie lekker te zonnen op een boomstam. Toen moesten we alweer aan boord, toen zag ik nog een rare witte vis/haai/dolfijn/geenflauwidee wat het was beest zwemmen! Ook nog weer walvissen gezien in de verte, het wordt al bijna normaal! Haha We waren doorgevaren naar onze eerste echte duikspot (Luncheon Bay) Ik en Mariëlle zaten helaas niet in dezelfde duikgroep omdat ik gecertificeerd ben en zij niet, hierdoor ging zij eerst duiken en ik daarna, hierdoor konden we ook niet samen snorkelen :(. De eerste duik was weer super, het is echt heerlijk om onderwater te kunnen ademen! Echt veel vis en koraal gespot, zelfs een clownsvis (nemo)! Het water voelde wel super koud aan na 45 min, dus uiteindelijk niet meer gesnorkeld. ’s Avonds maar weer op tijd naar bed gegaan vanwege onze kamergenoot, dan konden we in iedergeval nog slapen voordat hij naar bed zou gaan..

Zondag 16 augustus:
Weer lekker op tijd op. We konden ’s ochtends weer duiken, maar we hadden gekozen voor snorkelen. We zouden eigenlijk naar het outer great barrier reef gaan (veel mooier dan bij de With Sunday Islands zeggen ze) maar dat ging niet door omdat het te hard waaide. Het snorkelen was echt super mooi! (Was in Langford) We hadden echt mooie koralen gezien, mooie vissen en zelfs 3 schildpadden!! Echt super nice! :D ’s Middags gingen we naar Blue Pearl Bay, daar hebben we allebei weer gedoken, echt het was een super gave spot. Voordat we het water in gingen zagen we een manta ray zwemmen! Echt super groot, dus wij snel het water in om hopelijk met m mee te zwemmen, maar hij was te snel.. Alsnog super veel dieren gezien, maar het leuke was dat het een soort doolhof was onderwater. De koralen gaan echt van de grond tot 5 meter omhoog met gaatjes ertussen waar we dan doorheen gingen zwemmen echt super gaaf! Tijdens de duik kwamen de twee groepen elkaar nog tegen, dus Mariëlle en ik elkaar ook! Super leuk, nu konden we ook even een duikfototje maken van ons samen! :D Na de duik wilde ik nog gaan snorkelen want Mariëlle was al aan het snorkelen omdat die 15min minder duikt, maar toen ik met de boot onderweg was naar de duikspot, kwamen we weer een manta ray tegen, dus degene die de boot bestuurde zei tegen mij: doe je snorkel op en spring in het water, zo gezegd, zo gedaan! Het was echt zooo gaaaf, ik heb echt een aantal minuten gezwommen boven de manta ray, echt een super toffe ervaring!! Vervolgens alsnog afgezet bij de snorkel spot, maar Mariëlle ging alweer het water uit.. Pfff stom zeg.. Toen dus maar alleen gaan snorkelen. Het was echt een super mooie snorkel spot, zoveel vissen gezien echt niet normaal! Allemaal gekleurde en verschillende echt super leuk! ’s Avonds was er nog een mogelijkheid om een nachtduik te doen, ik twijfelde echt gigantisch om dit te doen, want Mariëlle mocht dit sowieso niet doen omdat ze niet gecertificeerd is. Uiteindelijk heb ik het toch maar gedaan, en ik ben echt zoo blij! Het was echt super gaaf! In het donker is alles echt heel anders, de koralen zijn “dicht geklapt” en er zijn veel minder vissen te zien. Alsnog wel veel vissen gezien! En een hele grote! Een grouper (ik weet niet zeker of je het zo schrijft) die blijkt duikers te volgen ’s nachts want als ik met mijn zaklamp op een vis zou schijnen, dan zou die verblind kunnen zijn en dan gaat die grouper erop af om die vis op te eten!! Ik heb dit natuurlijk niet gedaan, maar ik hoorde dat iemand anders expres een vis had verblind om dit te bekijken!! :O Verder garnalen, een zeester, een krab en een kreeft ofzo iets gezien. Echt heel leuk. Toen we weer boven kwamen kregen we nog een cadeautje, namelijk de sterrenhemel, die was echt fantastisch zo mooi!! Verder gingen we weer lekker op tijd naar bed vanwege onze snurkende kamergenoot!

Maandag 17 augustus:
Happy Birthday to mamaaa, Happy Birthday to mamamaa, jeetje wat een oude moeder heb ik dan opeens, gewoon al 50 jaar geworden! Haha
’s Ochtends gingen we weer op dezelfde plek snorkelen. Het was echt super leuk. We hebben echt zoveel gezien! Verschillende vissen verschillende koralen, op een bepaald moment zaten we zelfs tussen zo’n duizenden zilveren vissen in echt overal waar je keek zag je alleen vis! Super gaaf daarna nog een zee schildpad gespot! Super gaaf, hij lag lekker stil dus we konden mooie foto’s maken met ons erbij erop! Super leuk!! Na het duiken gingen we alweer terug varen naar Airlie beach. Maar niet nog even zonder een walvis te spotten! Echt super gaaf want hij was maar 10 meter ofzo van boot af!! Zooo dichtbij het was echt super leuk!! Eenmaal terug op het vaste land eerst maar even lekker douche, op de boot konden we namelijk maar 1 minuut per dag douche, maar eigenlijk liever helemaal niet omdat we dan niet genoeg water zouden hebben voor de hele rit, wat zou betekenen dat als we niks meer hadden dan zouden we terug naar de haven moeten varen, dat wilden we natuurlijk niet dus na de eerste dag hadden we niet meer gedoucht. Na het douche hadden we even heerlijk geslapen want ’s avonds was er een afterparty! We hadden met een paar mensen afgesproken om tapas te gaan eten en de rest zou later komen om lekker te gaan drinken. Het was echt een super gezellige avond. We waren begonnen in Seabreeze voor het eten en een lekkere cocktail, daarna naar Magnums gegaan om te eindigen in Phoenix.

Dinsdag 18 augustus:
We hadden de wekker lekker vroeg gezet want we zouden nog even met mamsie skypen voor haar verjaardag. En ik kan je vertellen dat was niet heel makkelijk omdat we natuurlijk laat naar bed waren gegaan! :P haha Maar toen we wakker werden van ons wekkertje bleek al vrij snel dat mama alweer in bed lag, ze was blijkbaar helemaal uitgeteld van haar dag.. jaaa, ze is dus echt 50, dan krijg je dat soort dingen…. Dus afgesproken om ’s middags voor ons/ ’s ochtends voor haar te skypen. Wij hadden om 10 uur afgesproken met wat mensen om lekker te gaan ontbijten en daarna naar de lagoon te gaan (gratis zoutwater zwembad naast het strand). Heerlijk chillen de hele dag en daarna lekker skypen met mama! :) ’s avonds hadden we weer met mensen van de boot afgesproken om te gaan bbqen bij de lagoon. Dat was ook super gezellig, maar iedereen was best wel moe dus uiteindelijk vroeg naar bed gegaan..

Woensdag 19 augustus:
’s Ochtends zijn we naar de Big W gegaan om de onderwatercamera te ontwikkelen, toen lekker ontbeten op het parkeerterrein. Verder zouden we vandaag vertrekken naar Townsville, maar daar hadden we natuurlijk niet zoveel zin in. Dus besloten om om 4 uur te vertrekken. We hebben lekker tot half 4 bij de Lagoon gelegen met nog wat mensen van de boot en daarna nog even naar de MacDonalds om nog wat dingen voor school te regelen en een filmpje online te zetten. Uiteindelijk vertrokken we dus pas 10 over 5 naar Townsville.. Daar kwamen we dus ook pas om kwart over 8 aan, dus lekker laat gegeten..

En nu heb ik echt geen zin meer om verder te typen, dus de rest lezen jullie de volgende keer maar weer. Daarbij is dit verhaal veelste lang geworden dus zullen jullie waarschijnlijk al geen zin meer hebben om nog verder te lezen..

Een hele dikke knuffel en kus vanuit Cairns alweer! :D

• 23 Augustus 2015 - 18:44

Matjedenhartog:

Lieve M en M het was inderdaad een lang verslag maar ik heb het met plezier
    gelezen mooi die beschrijving van het duiken,ben heel benieuwt naar de foto,s
    Het zal wel een heel dik boek worden
    Nog veel plezier jullie alle twee
    groetjes Opa en Oma

• 23 Augustus 2015 - 21:31

Kors:

Bedankt maar weer Maartje voor je reisverslag. Zeer beknopt en weinig extra details. Lekker vlot te lezen, daar houd ik van. Genieten jullie nog maar even de laatste dagen, voor dat jullie weer uit elkaar gaan. Nou doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.